Escape rooms har en fascinerende historie, der begyndte i det fjernøstlige Japan i begyndelsen af 2000’erne. Den første escape room, kendt som “Real Escape Game” eller “SCRAP,” blev skabt af Takao Kato, en japansk mand, der ønskede at bringe videospillets spænding ind i den virkelige verden.
Real Escape Game blev først lanceret i 2007 i Kyoto, Japan. Det oprindelige koncept blev inspireret af online escape spil og opfordrede spillere til at fysisk udforske rummet, løse gåder og undslippe inden for en tidsbegrænsning. Kato’s vision var at skabe en virkelig interaktiv og adrenalinfyldt oplevelse.
I løbet af de følgende år vandt konceptet stor popularitet i Japan og spredte sig hurtigt til andre asiatiske lande som Taiwan, Singapore og Kina. Spiludviklerne begyndte at eksperimentere med forskellige temaer og kompleksitetsniveauer for at tiltrække forskellige målgrupper.
I 2010 nåede trenden til Europa og Nordamerika. Escape rooms blev populære i store byer som Budapest, London og San Francisco. Udbydere af escape room-oplevelser begyndte at dukke op overalt, og det blev en blomstrende industri.
Escape rooms kunne variere i tema fra mysterier og kriminalgåder til science fiction og horror. Hvert rum blev designet med en unik historie, gåder og skjulte spor, og spillere skulle samarbejde for at finde vej ud inden for den fastsatte tidsramme, typisk en time. Den stigende popularitet skyldtes delvist den intense og spændende karakter af oplevelsen samt det sociale og teambaserede element, der tiltrak grupper af venner, familier og kolleger.
Escape room-konceptet har også inspireret andre former for underholdning og medier, herunder tv-programmer, film og bøger, der udforsker lignende temaer af gåder og overlevelse.
Den konstante innovation inden for escape room-industrien har ført til udviklingen af virtual reality escape rooms og pop-up escape rooms, der bringer oplevelsen til forskellige steder og publikum. Escape rooms er blevet en global fænomen og fortsætter med at tiltrække spillere af alle aldre og baggrunde, der søger en spændende udfordring og en unik måde at interagere med underholdning på.